All About English

Ask And You Shall Recieve

All About English

Ask And You Shall Recieve

Graphic Card 4

کارت های گرافیک


کارتهای گرافیکی در کامپیوترها یکی از مهمترین واحد های پردازشی در اجرای بازی های کامپیوتری و نرم افزارهای گرافیکی سنگین مانند استدیو ماکس ، مایا و ... به شمار میآید. به خصوص در بازیهای کامپیوتری اگر چنانچه قصد دارید تا مدام دچار مشکلات کمبود رنگ یا وضوح تصویر پایین نشوید استفاده از یک کارت گرافیک قوی ضروری می باشد. در حال حاضر کارت های گرافیک بسیار خوبی با قیمت های مناسب در بازار موجود می باشد که در اینجا به برسی برخی از مهمترین این انواع این کارت ها خواهیم پرداخت...:)  
 
کارت گرافیک چیست؟
کارت گرافیک در کامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است . کارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط کامپیوتر را اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل می نمایند که برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب کامپیوترها ، کارت های گرافیک اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می کنند. در کامپیوترهایLaptop اطلاعات، همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند زیرا این کامپیوترها اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهند.
اگر از فاصله بسیار نزدیک به صفحه نمایشگر یک کامپیوتر شخصی نگاه کنید ، مشاهده خواهید کرد که تمام چیزهائی که بر روی نمایشگر نشان داده می شود از "نقاط" تشکیل شده اند . نقاط فوق " پیکسل " نامیده می شوند. هر پیکسل دارای یک رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شده در کامپیوترهای اولیه مکینتاش ) هر پکسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید و سیاه . امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیکسل می تواند دارای 256 رنگ باشد. در اغلب صفحات نمایشگر ، پیکسل ها بصورت " تمام رنگ "(True Color) بوده و دارای 16/8 میلیون حالت متفاوت می باشند. با توجه به اینکه چشم انسان قادر به تشخیص ده میلیون رنگ متفاوت است ، 16/8 میلیون رنگ بمراتب بیش از آن چیزی است که چشم انسان قادر به تشخیص آنها بوده و به نظر همان ده میلیون رنگ کفایت می کند!
هدف یک کارت گرافیک ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است که نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.  
 
 
کارت گرافیک چیست ؟ (بخش دوم)
یک کارت گرافیک پیشرفته، یک برد مدار چاپی بهمراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است . پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیکی ، طراحی شده است . اکثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آنها می توان عملیات گرافیک را انجام داد. کارت گرافیک دارای اسامی متفاوتی نظیر : کارت ویدئو ، برد ویدئو ، برد نمایش ویدئوئی ، برد گرافیک ، آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو است .
مبانی کارت گرافیک
بمنظور شناخت اهمیت و جایگاه کارت های گرافیک ، یک کارت گرافیک با ساده ترین امکانات را در نظر می گیریم . کارت مورد نظر قادر به نمایش پیکسل های سیاه وسفید بوده و از یک صفحه نمایشگر با وضوح تصویر 480 * 640 پیکسل استفاده می نماید. کارت گرافیک از سه بخش اساسی زیر تشکیل می شود :
-حافظه . اولین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، حافظه است . حافظه رنگ مربوط به هر پیکسل را در خود نگاهداری می نماید. در ساده ترین حالت ( هر پیکسل سیاه و سفید باشد ) به یک بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیکسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینکه هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت(حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیکسل های موجود در یک سطر بر روی صفحه نمایشگر و 38400 بایت ( حاصلضرب 480 در 80 ) حافظه بمنظور نگهداری تمام پیکسل های قابل مشاهده بر روی صفحه ، خواهد بود .
-اینترفیس کامپیوتر . دومین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تغییر محتویات حافظه کارت گرافیک است . امکان فوق با اتصال کارت گرافیک به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد کرد. کامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.
-اینترفیس ویدئو . سومین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تولید سیگنال برای مانیتور است . کارت گرافیک می بایست سیگنال های رنگی را تولید تا باعث حرکت اشعه در CRT گردد. فرض کنید که صفحه نمایشگر در هر ثانیه شصت فریم را بازخوانی / باز نویسی می نماید ، این بدان معنی است که کارت گرافیک تمام حافظه مربوطه را بیت به بیت اسکن و این عمل را شصت مرتبه در ثانیه انجام دهد. سیگنال های مورد نظر برای هر پیکسل موجود بر هر خط ارسال و در ادامه یک پالس افقی sync ، نیز ارسال می گردد.عملیات فوق برای 480 خط تکرار شده و در نهایت یک پالس عمودی sync ارسال خواهد شد.


پردازنده های کمکی گرافیک
یک کارت گرافیک ساده نظیر آنچه در بخش قبل اشاره گردید ،Frame Buffer نامیده می شود. کارت، یک فریم از اطلاعاتی را نگهداری می نماید که برای نمایشگر ارسال شده است . ریزپردازنده کامپیوتر مسئول بهنگام سازی هر بایت در حافظه کارت گرافیک است . در صورتیکه عملیات گرافیک پیچیده ای را داشته باشیم ، ریزپردازنده کامپیوتر مدت زمان زیادی را صرف بهنگام سازی حافظه کارت گرافیک کرده و برای سایر عملیات مربوطه زمانی باقی نخواهد ماند. مثلا" اگر یک تصویر سه بعدی دارای 10000 ضلع باشد ، ریزپردازنده می بایست هر ضلع را رسم و عملیات مربوطه در حافظه کارت گرافیک را نیز انجام دهد. عملیات فوق زمان بسیار زیادی را طلب می کند.
کارت های گرافیک جدید ، بطرز قابل توجه ای ، حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی کامپیوتر را کاهش می دهند. این نوع کارت ها دارای یک پردازنده اصلی پر قدرت بوده که مختص عملیات گرافیکی طراحی شده است. با توجه به نوع کارت گرافیک ، پردازنده فوق می تواند یک " کمک پردازنده گرافیکی " یا یک " شتاب دهنده گرافیکی " باشد. پردازنده کمکی و پردازنده اصلی بصورت همزمان فعالیت نموده و در مواردیکه از شتاب دهنده گرافیکی استفاده می گردد ، دستورات لازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده مسئولیت انجام آنها را برعهده خواهد داشت .
در سیستم های " کمک پردازنده " ، درایور کارت گرافیک عملیات مربوط به کارهای گرافیکی را مستقیما" برای پردازنده کمکی گرافیکی ارسال می کند. سیستم عامل هر چیز دیگر را برای پردازنده اصلی ارسال خواهد کرد. در سیستم های " شتاب دهنده گرافیکی " ، درایور کارت گرافیک هر چیز را در ابتدا برای پردازنده اصلی کامپیوتر ارسال می کند. در ادامه پردازنده اصلی کامپیوتر ، شتاب دهنده گرافیک را به منظور انجام عملیات خاصی هدایت می کند. مثلا" پردازنده ممکن است به شتاب دهنده اعلام نماید که :" یک چند ضلعی رسم کن " در ادامه شتاب دهنده فعالیت تعریف شده فوق را انجام خواهد داد.
عناصر دیگر بر روی کارت گرافیک
یک کارت گرافیک دارای عناصر متفاوتی است :
-پردازنده گرافیک . پردازنده گرافیک بمنزله مغز یک کارت گرافیک است . پردازنده فوق می تواند یکی از سه حالت پیکربندی زیر را داشته باشد :
--Graphic Co-Processor . کارت هائی از این نوع قادر به انجام هر نوع عملیات گرافیکی بدون کمک گرفتن از پردازنده اصلی کامپیوتر می باشند.
--Graphics Accelerator. تراشه موجود بر روی این نوع کارت ها ، عملیات گرافیکی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی کامپیوتر انجام خواهند داد.
--Frame Buffer . تراشه فوق ، حافظه موجود بر روی کارت را کنترل و اطلاعاتی را برای " مبدل دیجیتال به آنالوگ " (DAC) ارسال خواهد کرد . عملا" پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.

-حافظه . نوع حافظه استفاده شده بر روی کارت های گرافیک متغیر است . متداولترین نوع ، از پیکربندی dual-ported استفاده می نماید. در کارت های فوق امکان نوشتن در یک بخش حافظه و امکان خواندن از بخش دیگر حافظه بصورت همزمان امکان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب مدت زمان لازم برای بازخوانی / بازنویسی یک تصویر کاهش خواهد یافت .
-Graphic BIOS . کارت های گرافیک دارای یک تراشه کوچکBIOS می باشند. اطلاعات موجود در تراشه فوق به سایر عناصر کارت نحوه انجام عملیات (مرتبط به یکدیگر) را تبین خواهد کرد.BIOS همچنین مسئولیت تست کارت گرافیک ( حافظه مربوطه و عملیات ورودی و خروجی ) را برعهده خواهد داشت .
-Digital-to-Analog Converter ) DAC) . تبدیل کننده فوق راRAMDAC نیز می گویند. داده های تبدیل شده به دیجیتال مستقیما" از حافظه اخذ خواهند شد. سرعت تبدیل کننده فوق تاثیر مستقیمی را در ارتباط با مشاهده یک تصویر بر روی صفحه نمایشگر خواهد داشت .



-Display Connector . کارت های گرافیک از کانکتورهای استاندارد استفاده می نمایند.اغلب کارت ها از یک کانکتور پانزده پین استفاده می کنند. کانکتورهای فوق همزمان با عرضهVGA :Video Graphic Array مطرح گردیدند.
-Computer(Bus) Connector . اغلب گذرگاه فوق از نوعAGP است ..پورت فوق امکان دستیابی مستقیم کارت گرافیک به حافظه را فراهم می آورد.ویژگی فوق باعث می گردد که سرعت پورت های فوق نسبت بهPCI چهار مرتبه سریعتر باشد. بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده و تراشه موجود بر روی کارت گرافیک امکان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهد داشت .
استاندارد های کارت گرافیک
اولین کارت گرافیک در سال 1981 توسط شرکتIBM عرضه گردید. کارت فوق بصورت تک رنگ و با نامMonochrome Display Adapters)MDAs) ارائه گردید. صفحات نمایشگری که از کارت فوق استفاده می کردند ، متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه کارت های چهار رنگHercules Graphic Catd)HGC) ارائه گردیدند. سپس کارت های هشت رنگColor Graphic Adapter)CGA) و کارت های شانزده رنگEnhanced Graphic Adapter)EGA) ارائه گردیدند. تولیدکنندگانی دیگر، نظیر کمودور کامپیوترهائی را معرفی کردند که دارای کارت های گرافیک از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. کارت های فوق قادر به نمایش تعداد زیادی رنگ بودند.
زمانیکه شرکتIBM در سال 1987 کارتVideo Graphic Array)VGA) را معرفی کرد، استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید. نمایشگرهایVGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400 * 720 بودند. یک سال بعد استانداردSuper Video Graphic Array)SVGA) مطرح گردید. استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024 * 1280 است .
کارت های گرافیک از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولیدکنندگان کارت گرافیک همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه به راهکارهای اختصاصی خود دارند. کارت های گرافیک می بایست قادر به اتصال به سیستم باشند. کارت های گرافیک قدیمی اغلب از طریق اسلات هایISA و یا PCI به سیستم متصل می شوند . اغلب کارت های گرافیک جدید از پورتAGP برای اتصال به کامپیوتر استفاده می نمایند.

در مطلب بعدی به بررسی کامل انواع مختلف کارت های گرافیک می پردازیم .  
 
 
پسوندها در کارت های گرافیکی
یکی از مواردی که در خرید یک کارت گرافیکی مهم می باشد پسوند آن کارت است چرا که یک کارت گرافیکی ممکن است دارای چندین پسوند باشد . آیا فکر می کنید که این پسوند ها فقط برای تبلیغ کارت می باشد ؟ خیر. دو شرکت بزرگ تولید کننده کارت های گرافیکی برای کارت های خود پسوند هایی را در در نظر گرفته اند که هر پسوند نشانه قابلیت و یا ضعف آن کارت می باشد. امروز می خواهم در مورد چند پسوند مهم کارت های گرافیکی این دو شرکت صحبت کنم و فرق آنها را بیان کنم .


پسوندها در کارت های گرافیکی شرکت Nvidia

پسوند LE : وقتی کارتی را مشاهده کردید که دارای این پسوند می باشد بدانید که پردازشگر این کارت با حداقل فرکانس خود فعالیت می کند و فرکانس آن پایین می باشد. این نوع کارت ها به عنوان ضعیف ترین و ارزان ترین کارت های شرکت Nvidia شناخته می شود ( من خرید این نوع کارت ها را پیشنهاد نمی کنم )

پسوند XT : در این کارت ها فرکانس پردازش گر و حافظه از مقدار فرکانس استاندارد کمتر می باشد ولی به علت وجود رابطه حافظه پیشرفته 256 بیتی کاهش فرکانس پردازش گر و حافظه تا حدودی جبران شده است این نوع کارت ها برای کارهای نیمه حرفه ای خوب می باشند.



پسوند GT : این نوع کارت های گرافیکی که از پسوند GT استفاده می کنند از پرفروش ترین کارت های Nvidia می باشند و علت آن بهره گیری از حافظه پر سرعت GDDR3 می باشد که باعث افزایش پهنای باند حافظه کارت گرافیک به مقدار زیاد می شود. در این نوع کارت ها فرکانس پردازه نیز ارتقای چشمگیری کرده است .

پسوند Ultra : این پسوند در کارت های پیشرفته سری 5 و 6 شرکت Nvidia به کار می رود استفاده از این پسوند به این معناست که واحد پردازش گرافیکی کارت از فرکانس بیشتری در مقایسه با مدل های استاندارد برخوردار است .

پسوند Ultra Extreme :در این نوع کارت ها فرکانس پردازش گر و حافظه افزایش پیدا کرده است و به طور کلی این پسوند در کارت های سری T به کار می رود البته قیمت این نوع کارت ها نیز بالا می باشند.

پسوند GTX : حتما تا به حال به این پسوند بارها برخورد کرده اید این پسوند مخصوص کارت های سری 7 به بالا می باشد وجود این پسوند نشان می دهد که پردازنده گرافیکی این کارت از قابلیت پیشرفته ای برای پردازش تصاویر سه بعدی برخوردار است.


پسوند GS : این پسوند حالت ضعیف شده پسوند GT است که شرکت Nvidia برای سطح متوسط با بالا ارائه کرده است هدف از ارائه این نوع کارت ها این می باشد که کاربران با پرداخت هزینه نه چندان زیادی کارت گرافیکی خود از قابلیت در کاربرد های 3 بعدی استفاده کند در اصل این کارت نسخه OverClock نشده از از سری GT می باشد

پسوند های دیگری نیز وجود دارد مانند TDH , TC, SE, GTS و ..... ولی مهم ترین پسوند ها آن هایی می باشند که بیان شد .

پسوند ها در کارت های گرافیکی شرکت Ati

پسوند SE : کارت هایی که از این پسوند استفاده می کنند کارت هایی می باشند که دارای پهنای حافظه پایین هستند مثل کارت X300 که دارای رابط حافظ ( پهنای باند ) 128 بیتی می باشد ولی نوع SE آن دارای پهنای باند 64 بیتی است .

پسوند Pro : در این نوع کارت ها فرکانس پردازنده گرافیکی و حاقظه گرافیکی افزایش یافته است که این عامل باعث افزایش کارایی این نوع کارت گرافیک در پردازش سه بعدی می شود مانند Radeon 9800 pro


پسوند XT : این پسوند نوع توسعه یافته پسوند pro می باشد در این نوع کارت ها پردازنده با فرکانس بالاتری نسبت به پسوند pro فعالیت می کند بطور کلی این پسوند در کارت های نیمه حرفه ای شرکت Ati به کار میرود مانند Radeon x1800xt



پسوند XTX : این پسوند به تازگی توسط شرکت Ati معرفی شده نشان دهنده بالاترین کیفیت و قدرت گرافیکی در کارت های این شرکت است کارت هایی که دارای چنین پسوندی می باشند از فرکانس پردازنده و حافظه بسیار بالایی یرخوردار می باشندو به عنوان حرفه ای ترین کارت های Ati شناخته می شوند.
از پسوند های دیگر شرکت Ati می توان به VIVO و XTPE اشاره کرد.  
 
 
 
کارت گرافیک gtx 295
یکی از قویترین کارتهای جهان صحبت کنم. GTX 295 کارت بسیار قویی است که شرکت Nvidia برای رقابت با کارت HD4870 X2 شرکت ATI وارد بازار کرد.


این کارت دارای 2 پردازنده گرافیکی GT200b می باشد که به دلیل فناوری ساخت 55 نانومتری آن توان کمتری مصرف میکند.دارای 240 واحد پردازش جریانی در هر یک از پردازنده ها و مجهز به 28 واحد ROP می باشد که باعث میشود انتقال 28 فریم در هر کلاک به پردازنده گرافیکی به راحتی انجام شود.ساختار کلی این کارت از 2 برد تشکیل شده که روی هر کدام 1 پردازنده گرافیکی و 4 ماژول حافظه قرار گرفته است.


مدریت اطلاعات رد و بدل شده بین دو برد به عهده چیپست Nforce 200 می باشد که روی یکی از برد ها در کنار محل اتصال دو رابط قرار گرفته است. این کارت دارای 1792 MB حافظه ا نوع DDR3 می باشد دو کانکتور 8 پین و 6 پین برای تامین برق 289 واتی این کارت در نظر گرفته شده است هر یک از کارت ها با یک مدار رگولاتور چهار فاز تغذیه می شوند.اتصال 8 پین برق مورد نیاز خود را تامین کرده و اتصال 6 پین با برق موجود در PCI-E برق مورد نیاز برد دوم را تامین می کند.شرکت NVIDIA برای این کارت یک منبع تغذیه 680 واتی را برای این کارت پیشنهاد کرده است.
در جلوی کارت 2 خروجی تصویر Dual DVI روی برد اصلی ، یک خروجی HDMI روی برد دوم و دو دیود نوری برای نمایش وضعیت کارت گرافیکی قرار گرفته است.


با مقایسه این کارت و غول شرکت ATI یعنی HD4870X2 دیده شد که این کارت با اختلاف کمی از رقیب فاصله گرفت و بالا رفت البته شرکت ATI برای مقابله بزودی کارت HD4890X2 را روانه بازار خواهد کرد ولی فعلا Nvidia از رقیب خود پیشی گرفته است.

اطلاعات دقیق تر این کارت

Graphic Card 3

تست کارت گرافیک با برنامه 3D Mark


امروزه کارت گرافیک های فراوانی وارد بازار شده است که تشخیص دادن قدرت آنها از یکدیگر کمی مشکل است. حالا چه جوری میشه بفهمیم که قدرت کارت ما چقدر است ؟

یکی از راه های تشخیص قدرت یک کارت گرافیک تست کردن آن با برنامه 3D MARK می باشد. که محصول شرکت Mad Onion است.حالا این برنامه چه کار را انجام می دهد را توضیح می دهم .

این برنامه کارت گرافیک شما را تست می کند یعنی انیمیشن های مختلفی را روی کارت شما را رندر می کند البته با وضوح مختلف این کار را انجام می دهد اگر تا به حال با این برنامه کار کرده باشید می بینید که مثلا یک انیمیشن 3 بار تکرار می شود که هر بار به وضوح تصویر و جزئیات آن افزوده می شود. بعضی از وقت ها هم یک انیمیشن اجرا نمیشود و با پیغام خطای اجرای آن روبرو میشوید که دلیل آن اینست که کارت شما قادر به رندر این انیمیشن نیست البته بلافاصله سراغ انیمیشن بعدی می رود. در انتها هم چند عکس با وضوح بالا را نمایش می دهد. و بعد از این رندر به پایان می رسد و در انتها یک عدد چند رقمی را نشان می دهد و به عنوان میانگین رندر یا Average کارت شما در نظرگرفته می شود .این عدد روی کارت های گرافیکی گوناگون مختلف است مثلا روی کارت های گرافیک 64 MB چیزی حدود 2500 تا 4000 تا average می دهد و روی کارت های 128 MB حدود 4000 تا 5500 می باشد .

هرچه این عدد بیشتر باشد نشانه پرقدرت تر بودن یک کارت گرافیک می باشد . البته این نکته هم قابل ذکر است که این تست گرفتن به RAM و CPU شما نیز بستگی دارد و بهتر است روی RAM کمتر از 512 تست نکنید. البته شما میتوانید روی هر سیستمی این کار را انجام دهید ولی میانگین رندری که به شما اعلام میکند زیاد دقیق نیست مثلا اگر قدرت واقعی کارت گرافیک شما 4000 باشد ممکن است آن را 3800 اعلام کند که زیاد فرقی نمی کند . در اصل این رندر کردن تست قدرت گرافیک سیستم شما می باشد نه فقط کارت گرافیک شما ولی قدرت کارت شما هم حدودا در همان محدوده می باشد.

چند نکته است که باید در هنگام اجرای این برنامه متذکر شد :

1- سعی کنید Driver اورجینال کارت گرافیک که روی CD همراه کارت خریدید را روی سیستم نصب کنید. چون Driver های جدید عمومی هستند ولی Diver اصلی کارت بهتر است.

2- از RAM بالا استفاده کنید حداقل 512 چون سرعت رندر بهتر و میانگین گرفتن دقیق تر می شود.

3-این برنامه ورژن های مختلفی دارد اگر کارت شما بالای 64 می باشد بهتر است از ورژن 200۶ یا 2005 و یا ۲۰۰۳ استفاده کنید ولی اگر کارت شما 64 به پایین است می توانید از ورژن 2001 آن استفاده کنید.

شما می توانید برای دانلود این برنامه به سایت این شرکت مراجعه کنید.

وب سایت برنامه

بعد در قسمت دانلود برنامه 3D MARK را دانلود کنید البته حجم این برنامه خیلی بالاست بهتر است این برنامه را از بیرون خریداری کنید ولی من تا به حال این برنامه رابیرون ندیده ام ولی اگر اینترنت پر سرعت دارید می توانید دانلود کنید .